Linie 3

Preben Kristensen

Linie 3 - ur min synvinkel

Bildgalleri

Förteckning över shower, album m.m.

Carins webbsida

Copyright © 2004,
Carin Olofsson

5 maj 2001

Linie 3 - ur min synvinkel

Första gången jag såg Linie 3 var på dansk TV i maj 1980. Programmet hette Show for sjov och jag skrattade så att jag hade kramp i magen - trots deras lite elaka skämt om svenskarna.

Somrarna 1980 och 1981 var Linie 3 fast inslag i Danmarks TV's TV i Teltet och jag missade naturligtvis inte ett enda avsnitt.

I maj 1982 lyckades jag få tag i en biljett till en i det närmaste utsåld teaterföreställning som hette Da jazzen kom til byen, där Anders, Preben och Thomas spelade tillsammans, men inte som Linie 3. Föreställningen var väldigt bra, och upplevelsen blev inte sämre av att jag hade fått en plats bredvid Mogens Glistrup och hans fru. Thomas hade nämligen imiterat Mogens Glistrup både i Show for sjov och i TV i Teltet och jag kunde nu själv konstatera att imitationen var MYCKET lik originalet.

I augusti samma år fick jag tillfälle att se Linie 3's egen show i Fredriksværk. Det var en upplevelse jag aldrig glömmer. Anledningen till det är dels att showen var fantastiskt bra och dels att jag efteråt fick träffa Preben och Thomas för första gången. (Anders hade redan hunnit gå därifrån.) Båda två var otroligt charmerande och mycket förvånade över att de hade fans även i Sverige. Fick så småningom även autografer från alla tre. (Tyvärr har bläcket blivit lite svagt.)

Efter det har jag följt Linie 3's fortsatta karriär, både gruppens och de enskilda medlemmarnas. Mest har jag naturligtvis sett showerna, men även några av de teaterföreställningar de medverkat i. Detta har gjort att jag fått tillfälle att se bl.a. Succes, Hvordan...Sådan!, Bagtalelsens Skole, Irma la Douce, Hamlet, 3 Mand klædt af til skindet, En Tilfældig Anarkists Hændelige Død, Jeg Elsker Min Kone, Skaf Mig En Tenor och Det er vel mit liv.

3 Mand klædt af til skindet är en av mina absoluta favoriter. Det är ursprungligen en amerikansk musikal, skriven av Jerry Colker och Michael Rupert. Anders, Preben och Thomas har översatt den till danska och spelar själv de tre rollerna; Ted Klausterman (Preben), Phil Kunin (Anders) och Kenny Brewster (Thomas). Musikalen handlar om tre stand-up komiker och den är både oerhört rolig och samtidigt väldigt tragisk. Dessutom innehåller den några av de vackraste sånger jag vet. När Thomas sjunger Min drøm om himmelen får jag fortfarande tårar i ögonen.

Der skete noget skægt på vej til Bruxelles/A funny thing happened on the way to Brussels var Danmarks bidrag till Montreux-festivalen 1988. Programmet var till stor del på engelska och sändes även i svensk TV. Det innehöll bl.a. oförglömliga parodier på Michael Jackson, Tom Jones och Sammy Davies Jr.

I september 1990 var Linie 3 på turné i USA, under namnet The Three Danes. De framträdde bl.a. på Beverly Hills Hotel i Los Angeles, World Trade Center i San Francisco, The Pavillion i Seattle, på Hotel Sheraton och i Den Danske Klub i Solvang. Showen hade översatts till engelska och The Three Danes gjorde stor succé även här.

Skibet i Skilteskoven var danska TV2's julkalender 1992 och den spelades in samtidigt som Linie 3 spelade Hvor er de 2 andre!!? i Tivolis Glassal. Detta innebar att Anders, Preben och Thomas först repeterade och spelade in julkalendern på dagarna och sedan spelade revy på kvällarna - för att sedan fortsätta inspelningen av julkalendern efter showen, på nätterna.

Eftersom jag tycker det mesta Linie 3 har gjort är jättebra är det svårt att skriva om allting. Därför nöjer jag mig med att nämna några av mina favoritnummer ur deras shower. På deras första skiva, Linie 3, är Madrigalen ett av de nummer jag alltid önskat få höra "live" (än så länge har jag inte fått det) och Herre min Gud är ett "lustmord" på de svenska Gluntarne. På Nej - den anden! fortsätter de med de svenska parodierna; de gör en lysande tolkning av Sten Broman m.fl. i Kontrapunkt.

Hvem, hvad, hvoffer og hvo'n? innehåller en fullständigt sanslös översättning till danska av Yes sir, that's my baby - ord för ord (Ja, herr, de' mit spædbarn). På Borte med Vesten dyker Dronning Margrethe upp i TV-køkkenet för första gången. Då var sketchen ca tre minuter lång - i 10 Års Jubilæumsshow är den ca 17 minuter. Efter att ha hört den kan jag fortfarande inte se ett paket grönländska räkor i frysdisken utan att börja småfnissa. Hade jag hittat ett paket japanska hade jag nog gapskrattat. Skriv till mig om du vill veta varför.

Det är för övrigt på grund av Linie 3 som jag har lärt mig förstå danska. För att uppskatta humorn i deras shower är det nödvändigt att förstå vad de säger, och det enda sättet att göra det var att lära mig språket. Fast eftersom danska inte är så olikt svenska, så var det inte särskilt svårt.

Upp