In English

Carin Olofsson

3 april 2010

Kulla Gunnarstorp, lördag 16 december 1944

Lördagen den 16 december var det dags för nästa dödsfall, men Flight Officer Elgar Barratt, RAF, flög inte med något av de plan som störtade i Sverige. Han var pilot på ett flygplan som deltog i ett anfall på Ludwigshafen denna dag och hans kropp hittades vid Kulla Gunnarstorp i början av mars 1945.

Fo–pastor Ragnar Sundin var officiant vid begravningen och efter begravningsceremonin var det dags för kransnedläggning. Konsul Grew bidrog med en krans från brittiske flygattachén i Stockholm, konsul Westrup med en från brittiska konsulatet här, överste Reuterskiöld med en från Fo–staben, bankdirektör Danielsson med en från Anglo–Swedish Society, direktör Junger med en från The English Club samt direktör Davidsen en från Danska flyktingkontoret i Hälsingborg. Även general Maycock lade en krans och ett flertal damer lade blommor. Efter kransnedläggningen spelades de svenska och engelska nationalsångerna.

Det är okänt för mig hur många besättningsmän som fanns i planet, men invid Anholt i Danmark hittades, den 6 mars 1945, kroppen efter färdmekanikern Sergeant John Frederick Wallace Emerson. Bombfällare på planet var Flight Sergeant Edward George Towle. Var han hittades vet jag inte, men han är begravd i England.