Mitt släktträd

3 maj 2022

Släktforskningslänkar

Nättidningen Rötter
Släktforskarportalen för dig som söker din egen historia. Här hittar du det mesta om släktforskning, inklusive Anbytarforum.

ScanGen, Skånsk släktforskning
Har du släkt i södra Sverige är detta sidan för dig

Demografisk Databas Södra Sverige
Databasen innehåller uppgifter ur födelse-, vigsel- och dödböcker från församlingar i Skåne och Blekinge fram t.o.m. cirka 1894.

DIS
Föreningen för datorhjälp i släktforskningen

DISBYT
DISBYT är databasen som ger dig möjlighet att söka efter dina förfäder. Databasen är uppbyggd av DIS–medlemmar, som har skickat in utdrag från sina släktforskarprogram. Varje post innehåller uppgift om namn, församling och årtal för händelser som född, gift eller död.

Genealogy Glossary
Norsk sida med ordbok över förkortningar, latinska ord, yrken m.m. Mest norska, engelska och tyska, men en hel del svenska ord finns med.

Riksarkivet och landsarkiven

Genline
Släktforska online, direkt från din dator, med hjälp av inscannad mikrofilm. Än så länge är det bara ett fåtal län som är klara, men det tillkommer hela tiden nya. Det kostar dock en del att få tillgång till materialet.

Det Danske Udvandrerarkiv
Här hittar man bl.a. Den Danske Udvandrerdatabase, där man kan söka bland 360.000 utvandrare under åren 1869 till 1908. Databasen omfattar även de svenskar som reste till USA via Köpenhamn.

Ellis Island Family History Center
Sök efter dem som reste till USA mellan 1892 och 1924. Registrering krävs, men är gratis. Du kan spara dina sökningar för att lätt hitta dem senare (rekommenderas!). Väljer du ”View original Ship Manifest” så ser du originalanteckningarna om passagerarna. Du kan även få information om fartyget de reste med.

Social Security Death Index Interactive Search
Sök i den amerikanska ”dödboken”

GeneaNet
Genealogical Database Network